Leiderschapskwaliteiten ontwikkelen door les te geven

Om een goede leider of manager te worden moet je over bepaalde leiderschapskwaliteiten beschikken. Denk hierbij aan kwaliteiten zoals communicatie, geduld, het nemen van beslissingen en het omgaan met verschillende soorten mensen. Maar wat als je die kwaliteiten nog moet leren? Dat is heel normaal. Vaak kost het tijd om deze kwaliteiten onder de knie te krijgen. Lesgeven is een optie om je leiderschapskwaliteiten te testen en te verbeteren.

Een man in een zwart pak staat alleen op een berg met koffer kijkt uit over een stad met veel gebouwen.

Waarom lesgeven?

Waarom zou jij les moeten geven om een betere manager te worden? Om dit te begrijpen, moet je teruggaan naar de tijd waarin jij zelf les kreeg. Misschien volg je nog steeds lessen. Denk aan hoe jij toen dacht over een leraar. In de ogen van een leerling is een leraar een allesweter. Dit komt doordat je als leerling vaak kennis moet leren over een onderwerp of vak waar jij nog geen kennis van had, maar wel interesse in had. Het is fijn als je dan iemand hebt die er iets van begrijpt en jou iets kan leren.

Een leraar in de klas is vergelijkbaar met een manager in een organisatie. Een manager deelt zijn of haar kennis met medewerkers als ze ergens mee vastlopen. Bovendien krijgt een leraar altijd te maken met leerlingen die op een andere manier moeten worden onderwezen. Niet elke methode werkt voor elke leerling.

Welke leiderschapskwaliteiten leer ik door les te geven?

Er zijn verschillende kwaliteiten die je leert door les te geven. Ten eerste leer je door les te geven, duidelijk te communiceren. Zo kun je door les te geven aan een groep die een onderwerp niet begrijpt, je communicatie aanpassen aan het niveau van de groep. Dit kun je als manager toepassen op de werkvloer. Ook het articuleren van een doel of onderwerp naar de groep toe is een uitdaging voor de leraar. Waar begin je en wat is het doel van vandaag? Door les te geven leer je hoe je deze informatie overbrengt en hoe je dus kunt communiceren op de werkvloer.

Een andere kwaliteit die erbij hoort, is het omgaan met verschillende soorten mensen. Als leraar kom je vaak verschillende typen leerlingen tegen. De ene leerling pakt iets snel op, terwijl de andere leerling er wat meer tijd voor nodig heeft. Maar er is ook verschil tussen hoe leerlingen denken. Zo is de ene leerling creatief ingesteld en de ander meer berekenend. Daarnaast kun je leerlingen ook indelen op motivatieniveau. Kortom, er zijn veel soorten leerlingen en elk van hen heeft zijn eigen manier van omgaan, communiceren, waarden en normen. Door te leren omgaan en deze mensen les te geven, leer je hoe je als leider met verschillende soorten mensen moet omgaan. Zo kun je iemand op de werkvloer motiveren om bepaalde taken op te pakken, maar weet je ook hoe je iets kunt overbrengen naar een creatief persoon of iemand die meer berekenend is.

Man met roze blouse neemt de leiding in een computer les en legt de student de computer uit.

Je kunt nooit iedereen tevreden houden tijdens de les. Zo heeft de ene leerling meer toelichting nodig dan de ander, wat het proces kan vertragen voor andere leerlingen. Een belangrijke keuze staat voor de deur: ga je door met de lesstof om anderen gemotiveerd te houden, of kies je ervoor om eerst alles duidelijk te maken voor iedereen? Iedereen heeft hier zijn eigen keuze en beide opties zijn goed, maar het gaat erom dat jij als leraar de knoop doorhakt. Dit is slechts één voorbeeld van de vele keuzes die je als leraar moet maken en hierdoor leer je precies hoe je als manager keuzes kunt maken op de werkvloer.

Een andere belangrijke kwaliteit die je als leraar ontwikkelt, is geduld. Dit is misschien wel de belangrijkste kwaliteit die een manager kan hebben in het bedrijfsleven. Mensen raken vaak snel ongeduldig omdat iets voor anderen gemakkelijk kan zijn, maar voor hen moeilijk blijkt te zijn. Hier blinkt een leraar in uit: zij moeten omgaan met mensen die geen of weinig kennis hebben van hun vak. Hierdoor moeten zij veel geduld hebben en bereid zijn om iets voor de tiende keer uit te leggen als de leerling het nog niet begrijpt. Als manager zul je dit ook vaak tegenkomen: een taak die je hebt opgesteld, is niet goed uitgevoerd, maar de medewerker weet niet hoe hij/zij het wel moet doen. Geduld is dan een cruciale factor om de medewerker goed te onderwijzen en ervoor te zorgen dat hij/zij bij een volgende taak beter voorbereid is.

Docent op je CV

De titel ‘docent’ op je CV laat zien dat je ervaring hebt met het managen van mensen en het onderwijzen van anderen. Dit bewijst dus dat je al ervaring hebt opgedaan om te groeien naar een managementpositie. Met deze ervaring heb je dus een voorsprong op je medewerkers als je later wilt doorgroeien naar zo’n positie.