Petra (75) is vrijer geworden met de computer

Petra Kramer (75) uit de wijk Kanaleneiland straalt als ze vertelt over haar eindopdracht van de computercursus bij Digiwijs 3.0: een folder maken over een koorreis in Frankrijk, compleet met tekst, opmaak en illustraties van internet. “En dat ging me echt heel gemakkelijk af. Toen was ik helemaal enthousiast.” Download het hele verhaal.

Dit artikel verscheen in wijkkrant de Rivier-Dichter. Jaargang 21. Nummer 5. Oktober/ november 2025

Digiwijs 3.0 organiseert op 10 en 11 september gratis computerhulp in Utrecht tijdens de Week van Lezen en Schrijven 2025

In Nederland hebben 3 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak hebben zij ook moeite met omgaan met een computer of mobiele telefoon. 

Moeite hebben met basisvaardigheden heeft grote gevolgen. Het maakt mensen kwetsbaar: minder zelfredzaam, minder sociaal actief en minder gezond dan mensen die hier géén moeite mee hebben. 

Van 8 tot en met 15 september organiseert Stichting Lezen en Schrijven daarom samen met gemeenten en organisaties door heel het land de Week van lezen en schrijven. Digiwijs 3.0, onderdeel van WIJ 3.0, neemt deel aan de themaweek in Utrecht. 

Kom langs voor gratis computerhulp 💻

Heb je problemen met je computer of wil je gewoon even sparren over je computer, laptop, smartphone of apps? Onze vrijwilligers helpen je graag verder.

WIJ 3.0 en Digiwijs 3.0 organiseren gratis computerhulp in Overvecht en Hoograven op 10 en 11 september. 

Voor wie?

Voor iedereen die:

  • een laptop wil laten repareren
  • Windows 11 wil (laten) installeren
  • met een U-pas een andere laptop wil regelen
  • vragen heeft over computer, tablet of smartphone

Praktische info

📅 Woensdag 10 september
⏰ 13:00 – 15:00 uur
📍 Ghanadreef 2, Overvecht (aan de overkant van Dirk van de Broek)

📅 Donderdag 11 september
⏰ 10:00 – 12:00 uur
📍 Hart van Hoograven
’t Goylaan 77, 3525 AA Utrecht

Aanmelden is niet nodig. Heb je vragen? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer: 030 – 878 15 35 (maandag t/m donderdag). Of stuur een e-mail naar: digiwijs@wij30.nl

Over Digiwijs 3.0

Voor wie nog niet overweg kan met een computer en internet biedt Digiwijs 3.0 computercursussen aan. Het leren gebruiken van de computer en internet opent de deur naar meer zelfstandig zaken regelen, met meer zelfvertrouwen. En het geeft toegang tot een groter sociaal netwerk. En dat begint al op de cursus waar je met een groep mede-cursisten aan de slag bent. Leren computeren kan ook het begin zijn om beter Nederlands te leren.

Digiwijs 3.0 werkt nauw samen met de Bibliotheek en Taal Doet Meer.

Digiwijs 3.0 organiseert op 25 september de workshop ‘Maak Vrienden Online’ tijdens Week tegen Eenzaamheid 2025

Utrecht, 2 september. Op donderdag 25 september 2025 kunnen alle inwoners van Utrecht en omgeving meedoen aan de workshop “Maak Vrienden Online’. Digiwijs 3.0, onderdeel van WIJ 3.0, organiseert de workshop om mensen elkaar te laten ontmoeten.

Van 25 september t/m 1 oktober is het de landelijke Week tegen Eenzaamheid. Dan vinden er door het hele land veel speciale activiteiten plaats met extra aandacht voor ontmoeting en contact. Digiwijs 3.0 doet daaraan mee. Motto is: ‘Kom erbij!’

Wil je nieuwe mensen leren kennen, maar weet je niet goed hoe? Kom erbij! In de workshop online vrienden maken ontdek je hoe je nieuwe mensen ontmoet.

Voor wie?
Voor iedereen die:

  • Nieuwe vrienden maakt om samen leuke dingen te doen 
  • Wil daten, flirten, of gewoon een maatje zoekt 
  • Lekker graag gamet en spelletjes speelt

Wat leer je?

  • Waarom online ontmoeten leuk en handig kan zijn
  • Welke apps en websites er zijn om mensen te vinden en hoe je dit veilig doet
  • Hoe je een account aanmaakt en je profiel aantrekkelijk maakt

Praktische info

📅 Donderdag 25 september
📍 Locatie: Ghanaplein, Overvecht
⏰ Tijd: 13.00 – 15.00 uur
Aanmelden is niet nodig  

Eenzaamheid

Bijna de helft van de Nederlanders heeft eenzaamheidsgevoelens. 1 op de 7 voelt zich zelfs erg eenzaam. Eenzaamheid is je niet verbonden voelen. De invloed van eenzaamheid is groot. Zeker als het langdurig aanhoudt, leidt eenzaamheid tot gezondheidsrisico’s, minder meedoen in de samenleving en een gevoel dat welzijn of geluk tekortschiet. Er kan een vicieuze cirkel ontstaan waarbij gevolgen de eenzaamheid versterken. Een goede reden om op tijd te handelen!

Actieprogramma Eén tegen eenzaamheid

De Week tegen Eenzaamheid 2025 wordt in het kader van het actieprogramma Eén tegen eenzaamheid georganiseerd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. 80% van de gemeenten in Nederland en meer dan 200 landelijke maatschappelijke organisaties, bedrijven en kennisinstellingen zijn bij het programma aangesloten. Iedereen kan te maken krijgen met eenzaamheid. Bij jezelf of een ander. En iedereen kan er iets tegen doen.

Kijk wat jij kunt doen op www.eentegeneenzaamheid.nl

Zomerprogramma 2025 Digitale Workshops: van 23 juli tot en met 21 augustus

Van 23 juli tot en met 21 augustus 2025 organiseert Digiwijs gratis digitale workshops op verschillende locaties in Utrecht. Koffie en thee staan klaar, je bent altijd welkom.

📍 Bibliotheek Kanaleneiland

Donderdag 31 juli | 10:30 – 12:30
Omgaan met apps op je telefoon
Ontdek hoe je handige apps kunt vinden, installeren en up-to-date houdt. Deze workshop helpt je om je smartphone of tablet optimaal te gebruiken.

Donderdag 14 augustus | 10:30 – 12:30
Foto bewerken
Maak kennis met fotobewerkingsprogramma’s en leer hoe je digitale fotoalbums en kaarten maakt met je eigen foto’s.

📍 Buurtcentrum Hart van Hoograven

Woensdag 23 juli | 10:00 – 12:00
Omgaan met apps op je telefoon
Ontdek hoe je handige apps kunt vinden, installeren en up-to-date houdt. Deze workshop helpt je om je smartphone of tablet optimaal te gebruiken.

Woensdag 6 augustus | 10:00 – 12:00
Veilig internetten
Hoe herken je een veilig website, omgaan met cookies, informatie over veilig wachtwoorden aanmaken en veilig zoeken op het internet.

📍 Ghanaplein Overvecht

Maandag 28 juli | 10:00 – 12:00
Alles over Windows 11
Ontdek hoe je updates uitvoert, problemen oplost en nieuwe functies gebruikt.

Dinsdag 5 augustus | 10:00 – 12:00
Veilig internetten
Hoe herken je een veilig website, omgaan met cookies, informatie over veilig wachtwoorden aanmaken en veilig zoeken op het internet.

Maandag 11 augustus | 10:00 – 12:00
Omgaan met apps op je telefoon
Ontdek hoe je handige apps kunt vinden, installeren en up-to-date houdt.  Deze workshop helpt je om je smartphone of tablet optimaal te gebruiken.

Dinsdag 19 augustus | 10:00 – 12:00
Foto bewerken
Kennismaken met digitale fotobewerkingsprogramma’s en met je eigen foto’s stap voor stap een digitale fotoalbum en kaarten maken.

Kom langs op het inloopspreekuur op het Ghanaplein, iedere maandag van 13:00 tot 15:00 uur.

Start nieuwe cursusperiode: 24 cursussen, 149 deelnemers

man met bril en vrouw kijken naar scherm van laptop

In april trapten we af met een nieuwe cursusperiode: 24 cursussen gingen van start, met in totaal 149 deelnemers. Een opkomst waar we best trots op mogen zijn.

Dit is niet alles; hiernaast gaan ook de digitale inlopen door! Wij bieden deze cursusperiode al onze cursussen aan, waarbij verschillende A (De basis), B (De verdieping) en C (Het vervolg) cursussen worden gegeven.

De cursussen duren 10 weken en zullen eindigen in juli. Dit komt doordat wij geen cursussen geven tijdens de vakanties.

Vakanties


Er zijn geen Digiwijs-activiteiten op:

  • 26 april t/m 4 mei (meivakantie)
  • Maandag 5 mei (Bevrijdingsdag)
  • Donderdag 29 mei (Hemelvaart)
  • Maandag 9 juni (2e Pinksterdag)

Inzichten en succesfactoren van proeftuinen met het Digitaal Meedoen Pakket

Graag brengen we het onderzoeksrapport “Van onzichtbare achterblijver naar digitaal meedoen: Inzichten en succesfactoren van de proeftuinen met het Digitaal Meedoen Pakket” onder je aandacht.

Dit onderzoek, uitgevoerd door de Universiteit Twente in samenwerking met Digiwijs en diverse andere partners, biedt waardevolle inzichten en aanbevelingen in hoe het Digitaal Meedoen Pakket aansluit bij de behoeften van deelnemers. Ook onderzoekt het de impact van digitale toegang op mensen die hierin (nog) belemmeringen ervaren.

Heb je vragen of ideeën naar aanleiding hiervan? Neem dan gerust contact op met Colette van Duin, projectleider Digiwijs / WIJ 3.0, via colette.van.duin@wij30.nl.

Nieuw onderzoek: internet, een laptop en digitale vaardigheden zijn geen luxe, maar een basisbehoefte

Digitale meedoen bevordert gelijkheid in Nederland

De Universiteit Twente heeft onderzocht hoe financieel kwetsbare mensen in Nederland meer kunnen deelnemen aan de digitale samenleving. Door middel van een proeftuin onder 100 deelnemers is gekeken naar toegang tot de digitale wereld voor groepen die geen of beperkt internet hebben. Het onderzoeksrapport laat de noodzaak zien van toegang tot het internet en digitale middelen om aangesloten te blijven bij de maatschappij. De resultaten bieden concrete aanbevelingen voor overheden, beleidsmakers en organisaties om toegang tot de digitale wereld in Nederland verder te verbeteren.

In Nederland hebben 270.000 (1,5%) mensen thuis geen toegang tot internet om uiteenlopende redenen, ook een eigen laptop is niet vanzelfsprekend. Mensen zonder internettoegang, middelen en/of digitale vaardigheden, dreigen achterstand op te lopen bij zaken als administratie, onderwijs en zorg. Digitaal meedoen is een belangrijke voorwaarde om bereikbaar te zijn, afspraken niet te missen, op tijd rekeningen te betalen of bijvoorbeeld tijdig te reageren op de leeromgeving van je kind. 

Uit het nieuwe rapport ‘‘Van onzichtbare achterblijver naar digitaal meedoen. Inzichten en succesfactoren van de proeftuinen met het Digitaal Meedoen pakket”, blijkt dat dankzij digitaal mee kunnen doen achterstanden kunnen worden ingelopen. Met passende ondersteuning, een gereduceerd internettarief en een apparaat (laptop of tablet) kan de onafhankelijkheid en zelfredzaamheid worden vergroot.

Oranje vak met daarin een quote

Impact op deelnemers


Het Digitaal Meedoen Pakket laat zien dat het ontbreken van internet en digitale apparaten kan leiden tot sociale ongelijkheid. Uit de gesprekken met de deelnemers blijkt dat schaamte, afhankelijkheid van sociale netwerken en het ontbreken van een duidelijke hulpstructuur grote barrières vormen voor digitale participatie. Deelnemers ervaarden stress en afhankelijkheid van anderen voor basiszaken als administratie, werk zoeken en contact met instanties. Er heerst een constante vrees om de indruk te wekken dat je je zaken niet op orde hebt.

Alice, een van de deelnemers van de proeftuin Digitaal Meedoen Pakket, vertelt:

“Ik moest elke dag op zoek naar gratis wifi om mijn administratie bij te houden. Nu ik thuis internet heb, hoef ik niet meer te stressen over betalingen en belangrijke brieven.”

Aanbeveling voor beleid en uitvoering


Volgens professor Alexander van Deursen (Universiteit Twente) is een structureel programma nodig:

“Digitale inclusie vereist samenwerking tussen overheden, maatschappelijke organisaties en telecombedrijven. Internet en digitale apparaten zouden basisvoorzieningen binnen overheidsbeleid moeten zijn. Door internet voor deze doelgroep bereikbaar te maken en apparaten waar mogelijk te hergebruiken, krijgt iedereen de kans volwaardig mee te doen in de digitale samenleving.”

De proeftuin werd uitgevoerd in samenwerking met de gemeenten Amsterdam, Utrecht en Westerkwartier en telecomaanbieders KPN, VodafoneZiggo en Freedom Internet. Onder leiding van de Alliantie Digitaal Samenleven, NLdigital en 48percent.org kregen deelnemers in de gemeenten een vast internetabonnement thuis tegen een verlaagd tarief, een apparaat (laptop, tablet of desktop) en hulp en ondersteuning om hiermee om te gaan.

Door deze gezamenlijke inspanning biedt het onderzoek waardevolle inzichten om de digitale kloof in Nederland te dichten. De Alliantie Digitaal Samenleven roept gemeenten, bedrijven en maatschappelijke organisaties op om samen te werken aan structurele oplossingen om iedereen digitaal mee te laten doen.

Oranje vak met daarin een quote

Over het Digitaal Meedoen Pakket


Om de groeiende digitale kloof in Nederland aan te pakken, hebben gemeenten Westerkwartier, Utrecht en Amsterdam, maatschappelijke organisaties, KPN, VodafoneZiggo en Freedom Internet de proeftuin Digitaal Meedoen Pakket opgezet met als doel inzichten te verkrijgen die kunnen bijdragen aan het verkleinen van deze kloof voor mensen met een klein budget.

Onder leiding van de Alliantie Digitaal Samenleven, NLdigital en 48percent.org kregen deelnemers in de gemeente Amsterdam, Utrecht en Westerkwartier een vast internetabonnement thuis tegen een verlaagd tarief, een apparaat (laptop, tablet of desktop) en hulp en ondersteuning om hiermee om te gaan. Er hebben meer dan 100 mensen deelgenomen aan de proeftuin. 

Over Alliantie Digitaal Samenleven


Onze samenleving digitaliseert snel. Dit brengt zowel kansen als uitdagingen met zich mee. Daarom bundelen maatschappelijke organisaties, bedrijven, wetenschap en ervaringsdeskundigen hun krachten in de Alliantie Digitaal Samenleven. Samen hebben we één doel: dat iedereen mee kan doen

Lees het volledige rapport:
https://www.utwente.nl/nl/centrumdigitaleinclusie/nieuws/2025/4/231423

Digiwijs gaat van Windows 10 naar Windows 11

Vanaf september 2024 zullen alle cursussen worden gegeven in de nieuwste versie van Windows, namelijk Windows 11! Afgelopen periode hebben we al een pilot gedraaid met verschillende cursussen op de Ghanadreef, waarbij we uitgebreid hebben kunnen testen hoe dit verliep.

Krijg jij dus een cursus van Digiwijs, schrik dan niet als het lesmateriaal er anders uitziet dan in de vorige versie. Dit komt namelijk door de overstap naar Windows 11.

Gratis workshops op de dinsdag

In samenwerking met de bibliotheek organiseren wij iedere maand een gratis workshop over digitale onderwerpen voor buurtbewoners. Er zijn in totaal drie bibliotheken die elk één workshop per maand aanbieden. Dit zijn de bibliotheken in Overvecht, Kanaleneiland en Leidsche Rijn. De onderwerpen zijn erg divers, variërend van een workshop over internetbankieren, het zoeken en vinden van werk, veilig zoeken op het internet en nog veel meer.

Aanmelden

Je kunt zonder problemen gratis aanschuiven bij de workshops. Wel vinden wij het fijn als je je van tevoren aanmeldt. Dit kan door een e-mail te sturen naar digitaalmedoeen@bibliotheekutrecht.nl of telefonisch contact op te nemen via 030 – 286 18 00.

Workshops aanbod & Tijden

Hieronder staat een schema met de dagen en tijden van de workshops in de verschillende bibliotheken.

De huidige digitale kloof en de gevaren ervan

30.000 digibeten in Utrecht

Ben je bekend met begrippen als ‘uploaden’, ‘downloaden’ en ‘googlen’? Het lijkt alsof deze termen tegenwoordig zo alledaags zijn dat iedereen ze begrijpt. Echter, laten we eens stilstaan bij het feit dat niet iedereen deze digitale terminologie kent. In Utrecht alleen al zijn er maar liefst 30.000 mensen die niet digitaal vaardig zijn en moeite hebben met het gebruik van een computer. Wat betekent dit eigenlijk? Waarom is deze kloof in digitale kennis zo groot en wat zijn hiervan de gevolgen? Is het überhaupt belangrijk om deze kloof te dichten? Deze vragen vormen het uitgangspunt van onze verkenning naar de impact van digitale ongelijkheid.

Digibeten vormen een van de meest diverse groepen ter wereld.

Wie denkt dat digibeten, mensen die niet digitaalvaardig zijn, vooral ouderen zijn, heeft het bij het verkeerde eind. Zo is de groep van 30.000 mensen zo divers als maar kan. De digibeten uit Utrecht zijn voornamelijk mensen die een taalachterstand hebben of het niet al te breed hebben. Daarnaast bestaat een gedeelte ook uit ouderen of mensen die na twintig jaar hard werken met de handen voor een carrièreswitch gaan en voor het eerst gebruik moeten maken van een computer!

Wat kunnen digibeten precies niet met de computer?

Er zit best een verschil in de mensen die niet digitaal vaardig zijn. Om dit in te schatten, houden wij onder andere intakegesprekken en testen wij mensen op hun computerkennis. Dit doen we door een computer voor hen te plaatsen en vragen te stellen zoals het aanzetten van een computer, het openen van een document of het schrijven van een e-mail. Door te zien hoe ver zij komen, plaatsen wij hen in verschillende cursussen. Dit zijn de volgende cursussen:

Cursus A – De basis

  • Een cursus waarbij cursisten de computer leren te begrijpen. Hierdoor wordt de angst weggenomen bij de cursisten om juist aan de slag te gaan met de computer. Na het begrijpen van hoe het systeem werkt, worden de cursisten bekend gemaakt met zoeken op het internet, het opslaan van documenten en belangrijke begrippen van de computer.

Cursus B – De verdieping

  • Cursisten kunnen na een intake worden ingedeeld in cursus B of stromen cursisten door vanuit cursus A. In deze cursus leren de cursisten de computer eigenhandig te maken en hoe zij deze dagelijks kunnen gebruiken. Zo leert de cursist navigeren in Google Drive en het opzetten en versturen van een e-mail.

Cursus C – Het vervolg

  • Nadat de cursisten zijn geslaagd voor cursus B, kunnen ze doorstromen naar cursus C. Hier worden onderwerpen behandeld waar de cursist zelf zin in heeft, zoals social media, het gebruik van computer en smartphone samen, en het maken van presentaties.

Waarom is deze kloof in digitale kennis zo groot en wat zijn hiervan de gevolgen?

De digitale kloof wordt vergroot door een combinatie van factoren, waaronder beperkte toegang tot technologie, ongelijke kansen in onderwijs en training, culturele verschillen en leeftijdsverschillen. Deze kloof heeft verstrekkende gevolgen voor individuen en gemeenschappen wereldwijd. Economische ongelijkheid wordt versterkt doordat mensen met beperkte digitale vaardigheden worden benadeeld op de arbeidsmarkt. Beperkte toegang tot digitale informatie en diensten kan leiden tot sociale uitsluiting en belemmerde toegang tot essentiële services zoals gezondheidszorg en onderwijs. Bovendien kan de digitale kloof de democratische participatie beperken door mensen uit te sluiten van online politieke informatie en processen. Het aanpakken van deze kloof is cruciaal om gelijke kansen, inclusie en participatie in een steeds meer gedigitaliseerde samenleving te bevorderen.

Maar zelfs eenvoudige taken worden onmogelijk, zoals het controleren of een trein rijdt of het herkennen van valse e-mails, WhatsApp en andere valse berichten, wat niet wordt opgemerkt door een beperkte digitale kennis. Bovendien worden juist taken zoals online bankieren steeds vaker gebruikt, waardoor mensen buiten de maatschappij vallen.

Waarom is het belangrijk om dit probleem aan te pakken?

Het aanpakken van de digitale kloof is van belang vanwege de effecten die het heeft op gelijke kansen, economische groei, sociale inclusie, democratische participatie en wereldwijde ontwikkeling. Door gelijke toegang tot digitale kennis en technologieën te bevorderen, kunnen we de kansen voor iedereen vergroten, zowel op persoonlijk als professioneel vlak. Daarnaast stimuleert het verkleinen van de kloof economische groei door meer mensen in staat te stellen deel te nemen aan de digitale economie. Bovendien draagt het bij aan het verminderen van sociale uitsluiting en het bevorderen van een inclusieve samenleving. Het vergroot ook de democratische participatie door bredere toegang tot informatie en deelname aan het politieke proces mogelijk te maken.