In april trapten we af met een nieuwe cursusperiode: 24 cursussen gingen van start, met in totaal 149 deelnemers. Een opkomst waar we best trots op mogen zijn.
Dit is niet alles; hiernaast gaan ook de digitale inlopen door! Wij bieden deze cursusperiode al onze cursussen aan, waarbij verschillende A (De basis), B (De verdieping) en C (Het vervolg) cursussen worden gegeven.
De cursussen duren 10 weken en zullen eindigen in juli. Dit komt doordat wij geen cursussen geven tijdens de vakanties.
Graag brengen we het onderzoeksrapport “Van onzichtbare achterblijver naar digitaal meedoen: Inzichten en succesfactoren van de proeftuinen met het Digitaal Meedoen Pakket” onder je aandacht.
Dit onderzoek, uitgevoerd door de Universiteit Twente in samenwerking met Digiwijs en diverse andere partners, biedt waardevolle inzichten en aanbevelingen in hoe het Digitaal Meedoen Pakket aansluit bij de behoeften van deelnemers. Ook onderzoekt het de impact van digitale toegang op mensen die hierin (nog) belemmeringen ervaren.
Heb je vragen of ideeën naar aanleiding hiervan? Neem dan gerust contact op met Colette van Duin, projectleider Digiwijs / WIJ 3.0, via colette.van.duin@wij30.nl.
Nieuw onderzoek: internet, een laptop en digitale vaardigheden zijn geen luxe, maar een basisbehoefte
Digitale meedoen bevordert gelijkheid in Nederland
De Universiteit Twente heeft onderzocht hoe financieel kwetsbare mensen in Nederland meer kunnen deelnemen aan de digitale samenleving. Door middel van een proeftuin onder 100 deelnemers is gekeken naar toegang tot de digitale wereld voor groepen die geen of beperkt internet hebben. Het onderzoeksrapport laat de noodzaak zien van toegang tot het internet en digitale middelen om aangesloten te blijven bij de maatschappij. De resultaten bieden concrete aanbevelingen voor overheden, beleidsmakers en organisaties om toegang tot de digitale wereld in Nederland verder te verbeteren.
In Nederland hebben 270.000 (1,5%) mensen thuis geen toegang tot internet om uiteenlopende redenen, ook een eigen laptop is niet vanzelfsprekend. Mensen zonder internettoegang, middelen en/of digitale vaardigheden, dreigen achterstand op te lopen bij zaken als administratie, onderwijs en zorg. Digitaal meedoen is een belangrijke voorwaarde om bereikbaar te zijn, afspraken niet te missen, op tijd rekeningen te betalen of bijvoorbeeld tijdig te reageren op de leeromgeving van je kind.
Uit het nieuwe rapport ‘‘Van onzichtbare achterblijver naar digitaal meedoen. Inzichten en succesfactoren van de proeftuinen met het Digitaal Meedoen pakket”, blijkt dat dankzij digitaal mee kunnen doen achterstanden kunnen worden ingelopen. Met passende ondersteuning, een gereduceerd internettarief en een apparaat (laptop of tablet) kan de onafhankelijkheid en zelfredzaamheid worden vergroot.
Impact op deelnemers
Het Digitaal Meedoen Pakket laat zien dat het ontbreken van internet en digitale apparaten kan leiden tot sociale ongelijkheid. Uit de gesprekken met de deelnemers blijkt dat schaamte, afhankelijkheid van sociale netwerken en het ontbreken van een duidelijke hulpstructuur grote barrières vormen voor digitale participatie. Deelnemers ervaarden stress en afhankelijkheid van anderen voor basiszaken als administratie, werk zoeken en contact met instanties. Er heerst een constante vrees om de indruk te wekken dat je je zaken niet op orde hebt.
Alice, een van de deelnemers van de proeftuin Digitaal Meedoen Pakket, vertelt:
“Ik moest elke dag op zoek naar gratis wifi om mijn administratie bij te houden. Nu ik thuis internet heb, hoef ik niet meer te stressen over betalingen en belangrijke brieven.”
Aanbeveling voor beleid en uitvoering
Volgens professor Alexander van Deursen (Universiteit Twente) is een structureel programma nodig:
“Digitale inclusie vereist samenwerking tussen overheden, maatschappelijke organisaties en telecombedrijven. Internet en digitale apparaten zouden basisvoorzieningen binnen overheidsbeleid moeten zijn. Door internet voor deze doelgroep bereikbaar te maken en apparaten waar mogelijk te hergebruiken, krijgt iedereen de kans volwaardig mee te doen in de digitale samenleving.”
De proeftuin werd uitgevoerd in samenwerking met de gemeenten Amsterdam, Utrecht en Westerkwartier en telecomaanbieders KPN, VodafoneZiggo en Freedom Internet. Onder leiding van de Alliantie Digitaal Samenleven, NLdigital en 48percent.org kregen deelnemers in de gemeenten een vast internetabonnement thuis tegen een verlaagd tarief, een apparaat (laptop, tablet of desktop) en hulp en ondersteuning om hiermee om te gaan.
Door deze gezamenlijke inspanning biedt het onderzoek waardevolle inzichten om de digitale kloof in Nederland te dichten. De Alliantie Digitaal Samenleven roept gemeenten, bedrijven en maatschappelijke organisaties op om samen te werken aan structurele oplossingen om iedereen digitaal mee te laten doen.
Over het Digitaal Meedoen Pakket
Om de groeiende digitale kloof in Nederland aan te pakken, hebben gemeenten Westerkwartier, Utrecht en Amsterdam, maatschappelijke organisaties, KPN, VodafoneZiggo en Freedom Internet de proeftuin Digitaal Meedoen Pakket opgezet met als doel inzichten te verkrijgen die kunnen bijdragen aan het verkleinen van deze kloof voor mensen met een klein budget.
Onder leiding van de Alliantie Digitaal Samenleven, NLdigital en 48percent.org kregen deelnemers in de gemeente Amsterdam, Utrecht en Westerkwartier een vast internetabonnement thuis tegen een verlaagd tarief, een apparaat (laptop, tablet of desktop) en hulp en ondersteuning om hiermee om te gaan. Er hebben meer dan 100 mensen deelgenomen aan de proeftuin.
Over Alliantie Digitaal Samenleven
Onze samenleving digitaliseert snel. Dit brengt zowel kansen als uitdagingen met zich mee. Daarom bundelen maatschappelijke organisaties, bedrijven, wetenschap en ervaringsdeskundigen hun krachten in de Alliantie Digitaal Samenleven. Samen hebben we één doel: dat iedereen mee kan doen
Vanaf september 2024 zullen alle cursussen worden gegeven in de nieuwste versie van Windows, namelijk Windows 11! Afgelopen periode hebben we al een pilot gedraaid met verschillende cursussen op de Ghanadreef, waarbij we uitgebreid hebben kunnen testen hoe dit verliep.
Krijg jij dus een cursus van Digiwijs, schrik dan niet als het lesmateriaal er anders uitziet dan in de vorige versie. Dit komt namelijk door de overstap naar Windows 11.
Tijdens de zomer zitten onze vrijwilligers niet stil. Dit jaar hebben we een speciaal zomerprogramma in ons aanbod. Misschien ben of ken jij iemand die interesse heeft in een van onze zomerworkshops, waarbij we ook lekkernijen aanbieden!
In samenwerking met de bibliotheek organiseren wij iedere maand een gratis workshop over digitale onderwerpen voor buurtbewoners. Er zijn in totaal drie bibliotheken die elk één workshop per maand aanbieden. Dit zijn de bibliotheken in Overvecht, Kanaleneiland en Leidsche Rijn. De onderwerpen zijn erg divers, variërend van een workshop over internetbankieren, het zoeken en vinden van werk, veilig zoeken op het internet en nog veel meer.
Aanmelden
Je kunt zonder problemen gratis aanschuiven bij de workshops. Wel vinden wij het fijn als je je van tevoren aanmeldt. Dit kan door een e-mail te sturen naar digitaalmedoeen@bibliotheekutrecht.nl of telefonisch contact op te nemen via 030 – 286 18 00.
Workshops aanbod & Tijden
Hieronder staat een schema met de dagen en tijden van de workshops in de verschillende bibliotheken.
Ben je bekend met begrippen als ‘uploaden’, ‘downloaden’ en ‘googlen’? Het lijkt alsof deze termen tegenwoordig zo alledaags zijn dat iedereen ze begrijpt. Echter, laten we eens stilstaan bij het feit dat niet iedereen deze digitale terminologie kent. In Utrecht alleen al zijn er maar liefst 30.000 mensen die niet digitaal vaardig zijn en moeite hebben met het gebruik van een computer. Wat betekent dit eigenlijk? Waarom is deze kloof in digitale kennis zo groot en wat zijn hiervan de gevolgen? Is het überhaupt belangrijk om deze kloof te dichten? Deze vragen vormen het uitgangspunt van onze verkenning naar de impact van digitale ongelijkheid.
Digibeten vormen een van de meest diverse groepen ter wereld.
Wie denkt dat digibeten, mensen die niet digitaalvaardig zijn, vooral ouderen zijn, heeft het bij het verkeerde eind. Zo is de groep van 30.000 mensen zo divers als maar kan. De digibeten uit Utrecht zijn voornamelijk mensen die een taalachterstand hebben of het niet al te breed hebben. Daarnaast bestaat een gedeelte ook uit ouderen of mensen die na twintig jaar hard werken met de handen voor een carrièreswitch gaan en voor het eerst gebruik moeten maken van een computer!
Wat kunnen digibeten precies niet met de computer?
Er zit best een verschil in de mensen die niet digitaal vaardig zijn. Om dit in te schatten, houden wij onder andere intakegesprekken en testen wij mensen op hun computerkennis. Dit doen we door een computer voor hen te plaatsen en vragen te stellen zoals het aanzetten van een computer, het openen van een document of het schrijven van een e-mail. Door te zien hoe ver zij komen, plaatsen wij hen in verschillende cursussen. Dit zijn de volgende cursussen:
Cursus A – De basis
Een cursus waarbij cursisten de computer leren te begrijpen. Hierdoor wordt de angst weggenomen bij de cursisten om juist aan de slag te gaan met de computer. Na het begrijpen van hoe het systeem werkt, worden de cursisten bekend gemaakt met zoeken op het internet, het opslaan van documenten en belangrijke begrippen van de computer.
Cursus B – De verdieping
Cursisten kunnen na een intake worden ingedeeld in cursus B of stromen cursisten door vanuit cursus A. In deze cursus leren de cursisten de computer eigenhandig te maken en hoe zij deze dagelijks kunnen gebruiken. Zo leert de cursist navigeren in Google Drive en het opzetten en versturen van een e-mail.
Cursus C – Het vervolg
Nadat de cursisten zijn geslaagd voor cursus B, kunnen ze doorstromen naar cursus C. Hier worden onderwerpen behandeld waar de cursist zelf zin in heeft, zoals social media, het gebruik van computer en smartphone samen, en het maken van presentaties.
Waarom is deze kloof in digitale kennis zo groot en wat zijn hiervan de gevolgen?
De digitale kloof wordt vergroot door een combinatie van factoren, waaronder beperkte toegang tot technologie, ongelijke kansen in onderwijs en training, culturele verschillen en leeftijdsverschillen. Deze kloof heeft verstrekkende gevolgen voor individuen en gemeenschappen wereldwijd. Economische ongelijkheid wordt versterkt doordat mensen met beperkte digitale vaardigheden worden benadeeld op de arbeidsmarkt. Beperkte toegang tot digitale informatie en diensten kan leiden tot sociale uitsluiting en belemmerde toegang tot essentiële services zoals gezondheidszorg en onderwijs. Bovendien kan de digitale kloof de democratische participatie beperken door mensen uit te sluiten van online politieke informatie en processen. Het aanpakken van deze kloof is cruciaal om gelijke kansen, inclusie en participatie in een steeds meer gedigitaliseerde samenleving te bevorderen.
Maar zelfs eenvoudige taken worden onmogelijk, zoals het controleren of een trein rijdt of het herkennen van valse e-mails, WhatsApp en andere valse berichten, wat niet wordt opgemerkt door een beperkte digitale kennis. Bovendien worden juist taken zoals online bankieren steeds vaker gebruikt, waardoor mensen buiten de maatschappij vallen.
Waarom is het belangrijk om dit probleem aan te pakken?
Het aanpakken van de digitale kloof is van belang vanwege de effecten die het heeft op gelijke kansen, economische groei, sociale inclusie, democratische participatie en wereldwijde ontwikkeling. Door gelijke toegang tot digitale kennis en technologieën te bevorderen, kunnen we de kansen voor iedereen vergroten, zowel op persoonlijk als professioneel vlak. Daarnaast stimuleert het verkleinen van de kloof economische groei door meer mensen in staat te stellen deel te nemen aan de digitale economie. Bovendien draagt het bij aan het verminderen van sociale uitsluiting en het bevorderen van een inclusieve samenleving. Het vergroot ook de democratische participatie door bredere toegang tot informatie en deelname aan het politieke proces mogelijk te maken.
Bedrijven kunnen bij ons laptops doneren om zo hun social return te voltooien of om iets terug te doen voor de maatschappij. De laatstgenoemde organisatie die hun laptops doneerde deed een forse bijdrage. Zo doneerden zij 50 laptops aan ons en de Utrechtse Uitdaging, ieder 25. Maar de grootste vraag is wat er gebeurt met jouw gedoneerde laptops?
Reparatie en resetten van gedoneerde laptops.
Voordat er iets gebeurt met de gedoneerde laptops, zorgen wij als organisatie er altijd voor dat alle gegevens worden verwijderd en dat er niets achterblijft. (Veel organisaties doen dit al zelf en dat is ook prima.) Nadat de hele laptop gewiped is, voert onze partner ICT-Werkbedrijf, een bedrijf dat ook, net als wij, onderdeel is van WIJ3.0, eventuele reparaties uit.
Gebruik Gedoneerde laptops.
Nadat de laptops klaar voor gebruik zijn, kunnen ze op drie manieren worden ingezet;
Cursus Laptop:
De laptop wordt gebruikt tijdens de cursussen door cursisten die zich aanmelden bij Digiwijs.
Nieuw Leven:
bijna alle laptops gaan hier naartoe. Ze worden weggegeven aan mensen die geen laptop kunnen betalen en op een wachtlijst staan, die al is opgelopen tot meer dan 250 wachtenden. We kunnen dus niet iedereen voorzien van een laptop. Sommige mensen wachten al jaren.
Doneer laptops:
Heb je een oude laptop thuis staan of ga je hem vervangen? Denk er dan eens over na om hem te doneren! Ben je een bedrijf of organisatie die laptops gaat vervangen, neem dan gerust contact met ons op. De laptops die voor jullie als oud worden beschouwd, zijn voor ons gloednieuw!
Op de wachtlijst staan diverse mensen. Vaak hebben mensen die nog geen laptop hebben ook weinig digitale kennis. Dit betekent vaak dat zij niet kunnen meekomen in de huidige maatschappij. Deze mensen zijn vaak anderstalig of hebben een achterstand op de arbeidsmarkt. Wil jij deze groep mensen helpen? Misschien is vrijwilliger worden bij Digiwijs iets voor jou!
Is Blade Runner nu werkelijkheid geworden? Wat doet AI precies en waarom wordt het zo vaak gebruikt? Moet ik me al zorgen maken over oplichters die AI gaan inzetten? Dit zijn vast een aantal vragen die jullie hebben over het onderwerp AI. We zullen niet alle vragen beantwoorden in deze blog, maar we willen jullie helpen het begrijpen en ontdekken van de mogelijkheden en gevaren van AI.
Wat betekent Kunstmatige Intelligentie?
AI staat voor Kunstmatige Intelligentie, en het is als een slimme vriend op de computer. Stel je bijvoorbeeld voor dat je met je smartphone praat, en het begrijpt wat je zegt en je antwoordt. Dat is AI in actie.
Op Welke Manieren Kan AI Ons Helpen?
1. Medische Magie: AI kan ons helpen door medische beelden te analyseren en te zoeken naar tekenen van ziekten, zoals op röntgenfoto’s. Het kan helpen bij het vroegtijdig opsporen van problemen.
2. Handige Hulpjes: Een slimme assistent, zoals die op je smartphone, kan je herinneren aan belangrijke afspraken, je vertellen hoe het weer wordt en zelfs je lampen bedienen als je dat vraagt.
3. Beschermer van Veiligheid: Er zijn slimme camera’s en systemen die ongebruikelijke activiteiten in huis kunnen detecteren. Bijvoorbeeld, als je valt, kan een slim systeem automatisch een alarm sturen om hulp te vragen.
Waar Moeten We Voorzichtig Mee Zijn?
1. Privacy-Puzzel: Stel je voor dat je online iets koopt, en daarna krijg je overal advertenties te zien voor vergelijkbare dingen. Dat komt omdat sommige AI-systemen je online gedrag volgen. We moeten voorzichtig zijn met wat we online delen.
2. Niet Alleen Met Computers: Hoewel AI handig is, moeten we niet vergeten om ook met echte mensen te praten. Een echt mens begrijpt onze gevoelens en behoeften beter dan een computer.
3. Eerlijkheid Belangrijk: Soms maken computers fouten, vooral als ze zijn getraind met gegevens die vooroordelen bevatten. Het is belangrijk ervoor te zorgen dat iedereen eerlijk en gelijk wordt behandeld.
Hoe kan ik omgaan met AI?
1. Vragen Stellen: Als iets ingewikkeld lijkt, vraag dan aan vrienden, familie of zelfs aan de verkoper in de winkel om u te helpen begrijpen hoe iets werkt.
2. Niet Alles Vertellen: Stel je voor dat een computer je vraagt om veel persoonlijke informatie. Het is slim om alleen te delen wat echt nodig is en wat je comfortabel vindt.
3. Nieuwsgierig Blijven: Technologie verandert snel, maar dat betekent niet dat we het allemaal in één keer moeten begrijpen. Neem de tijd om nieuwsgierig te zijn en stap voor stap te leren.
In een notendop, AI kan als een goede vriend zijn, maar het is slim om een beetje voorzichtig te zijn. Laten we genieten van de handige dingen die het kan doen, maar ook onthouden dat wij de baas blijven over onze keuzes.
Trouwens, om direct een voorbeeld te laten zien van de kracht van AI: is de bovenstaande blog ontworpen door AI maar gecontroleerd door een mens. Was dit jullie al opgevallen? Zo niet, dan is dat totaal niet erg.
Eindelijk kunnen we het met jullie delen. De pilot Digitaal Meedoen dat is bedacht door Alliantie Digitaal Samenleven is al een week geleden begonnen! In Utrecht worden namelijk 100 van deze pakketten uitgedeeld aan mensen die het zich niet kunnen veroorloven.
Om het duidelijk te maken: het Digitaal Meedoen Pakket is een project dat is bedacht door de gemeente in samenwerking met KPN en VodafoneZiggo, waarbij een internetabonnement wordt aangeboden. Als je je nu afvraagt waarom wij hierbij betrokken zijn, maak je geen zorgen, ik leg het graag voor je uit. Wij, als Digiwijs, zorgen ervoor dat we de juiste mensen selecteren voor dit pakket en dus de werving verzorgen. Daarnaast bieden wij alle deelnemers een cursus aan om het internet beter te leren begrijpen en indien nodig een gratis computer.
Voorwaarden om mee te doen
Je kon het misschien al een beetje afleiden uit de introductiepagina, maar om het duidelijk te stellen, het is belangrijk dat jij of de betreffende persoon in de omgeving niet beschikt over een bestaand internetabonnement op het huisadres. Dit betekent dus dat je wel in het bezit mag zijn van een telefoonabonnement, maar geen wifi.
Daarnaast is het ook belangrijk om in het bezit te zijn van een U-pas. Wij bieden het Meedoen Pakket alleen aan voor mensen die het echt nodig hebben.
De laatste voorwaarde is dat de persoon woonachtig is in de omgeving van Utrecht, wat betekent dat het om de gemeente gaat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wijken zoals Zuilen, Overvecht, Kanaleneiland en nog veel meer die er recht op hebben!
Belangrijke informatie
Zoals al eerder genoemd is het een pilot, wat helaas betekent dat we niemand kunnen garanderen dat het abonnement na de minimale looptijd van een jaar wordt verlengd. Dit betekent dus dat jij of de persoon die deelneemt aan de pilot na een jaar weer zonder internet kan zitten. Als het toch wordt verlengd, kunnen we ook geen garanties geven over de prijs. Het is niet duidelijk of de prijs hetzelfde blijft, duurder wordt of goedkoper.
Dit betekent dat het na een jaar kan stoppen. De vraag is dan wat je moet doen met de computer. Maak je geen zorgen! Je hoeft die niet terug te brengen of in te leveren. Bij aanschaf word jij de nieuwe eigenaar met jaren garantie van het ICT-werkbedrijf van WIJ3.0.
Vrijwilligers:
Natuurlijk spelen onze vrijwilligers ook een rol.We raden iedereen aan om tijdens de lessen hierover te praten, maar onze inlopers in verschillende bibliotheken in Utrecht bieden ook hulp aan door te helpen met het invullen van het aanvraagformulier.
Ken jij dus iemand die dit hard nodig heeft? Meld hem aan of stuur een e-mail naar digiwijs@wij30.nlof kom langs bij één van onze inlopen.
Sinds vorige week week is de inloop in Leidsche Rijn weer bemand worden door onze vrijwilliger Prem! Tijdens de digitale inloop kun je allerlei vragen stellen. Prem helpt je bijvoorbeeld met het maken van een presentatie of het opstellen van een e-mail. Bij ons is iedereen welkom, en vragen van alle kennisniveaus zijn welkom.
Ken je iemand die in Leidsche Rijn woont en moeite heeft met internet of de computer? Dan is diegene van harte welkom bij onze inloop!
De inloop is iedere dinsdag van 13:00 tot 15:00 uur in de bibliotheek in Leidsche Rijn.
Recente berichten
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.